Turínske plátno
V Turíne je vystavené plátno, o ktorom sa hovorí, že v ňom
bol zabalený po smrti Ježiš Kristus. Na plátne je zobrazená mužská
postava. Evanjeliá existenciu obrazu na plátne po zmŕtvychvstaní Krista vôbec
neuvádzajú. (Podľa vtedy platných zákonov by držiteľa plátna odsúdili
za násilie na hrobe a boli by ho považovali za únoscu tela.) A tak nielen v
počiatkoch prenasledovania kresťanov, ale i v ďalších storočiach mohlo
prezradenie miesta, kde je plátno uschované, znamenať jeho koniec.
Vzácny nález
V Edesse (dnes je to turecké mesto Urfa) sa
objavujú prvé správy o Kristovom pohrebnom plátne v rokoch
527-565. V roku
525 Edessu zničila povodeň. Keď cisár Justinián I. dal mesto znovu postaviť,
v jednom múre našiel zamurovaný Kristov obraz, ktorý bol označený ako
archeiropoieton, čo doslova znamená "nie rukou zhotovený". Podľa
tohto obrazu boli namaľované obrazy Kristovej tváre, ktoré jednoznačne nesú
všetky charakteristické znaky Turínskeho plátna. (Dnes máme zachovanú
ikonu z kláštora sv. Kataríny na Sinai zo 6. stor.) Gino Zaninotto
z Ríma objavil dokument z 10. storočia. Tento spis - Codex Vossianus
Latinus Q 69 spomína správu zo Sýrie z 8. storočia, podľa ktorej
Ježiš zanechal odtlačok celého svojho tela na plátne, ktoré je uchovávané
v kostole v Edesse.
Keď sa Edessa v r. 943 ocitla v rukách Arabov, Edessania im
venovali plátno z vďaky, že mesto nezničili. Arabi si Kristovo plátno
ctili, od nich dostalo názov mandylion. Pod týmto názvom sa dostalo do
Carihradu, kde bolo 15. 8. 944 intronizované slávnostnou bohoslužbou v chráme
Hagia Sofia. Správy z 11. a 12. stor. hovoria o prechovávaní mandylionu v
kaplnke cisárskeho paláca v Carihrade.
V rokoch 1203-1204, počas štvrtej križiackej výpravy, keď bol
Carihrad vyplienený, stopa po mandylione sa stráca.
Šľachtic Geoffrey de Charny v r. 1353 ukázal v
mestečku Lirey neďaleko Paríža miestnym cirkevným hodnostárom plátno,
ktoré je dnes vystavené v Turíne. Odmietol im prezradiť, ako sa k nemu
dostal.
Relikvia sa dostala do Chambery, kde je r. 1532 poškodil požiar.
Pritom na časť plátna stieklo roztavené striebro z truhlice. V r. 1578 plátno
premiestnili do Turína.
Rez plátna
Obraz dobre vidieť asi z piatich
metrov. Zo vzdialenosti menšej ako 1 m sa už nedá rozlíšiť od pozadia -
rozplýva sa.
Plátno je veľké 4,36 x 1,1 m. Je utkané z ľanu a nepatrnej prímesi
bavlny. Tento spôsob tkania bol rozšírený na prelome letopočtu v Malej Ázii.
(O výskume plátna píše aj RNDr. Anton Hajduk, DrSc. v knihe
"Turínske plátno". Vyšla vo vydavateľstve Q 111 v Bratislave v r.
1991.)
Prvý vedecký výskum plátna sa uskutočnil 9. - 13. 10.
1978. Na projekte sa zúčastnilo 40 vedcov z USA a Talianska. Boli to väčšinou
protestanti, traja židia, šiesti agnostici a štyria katolíci.
Výsledky výskumu obsahujú tisíce fotografií, asi tisíc
chemických testov, vzoriek, počítačovú multispektrálnu analýzu, röntgenovú
fluorescenciu, termografiu, mikrodenzitometriu, laserovú spektografiu a iné.
Znalecké posudky tvrdia, že ide o telo dospelého muža s
bradou, fúzmi a vlasmi siahajúcimi až po plecia, vysokého 175-180 cm, vážiaceho
75-81 kg, s dobre vyvinutým svalstvom. Jeho vek odhadujú autori posudkov na
35-40 rokov.
Smrť nastala niekoľko hodín pred uložením mŕtveho do
plátna. Telo bolo položené v dĺžke na jednu polovicu plátna a druhá
polovica bola naň preložená ponad hlavu. S plátnom bolo telo v kontakte
niekoľko hodín, ale nie viac ako tri dni. (Na oboch stranách tela badať totiž
stopy drobných kvapôčok posmrtného séra, ktoré vychádza z pórov, no
nebadať žiadne príznaky rozkladu.) Telo bolo stuhnuté, s hrudníkom extrémne
napnutým na nadýchnutie, so zdvihnutým nadbruším a vpadnutým podbruším,
čo je typické pri zavesení za ruky. K tomu možno pridať charakteristické
rany na zápästiach a stopy cícerkov po stekaní krvi z rozpätých ramien v
smere gravitácie. Poloha chodidiel a rany na nich svedčia o tom, že nohy boli
pribité jedným klincom, a to s ľavou nohou preloženou cez pravú. Rany spôsobené
ukrižovaním vedú cez zápästia. (Celá kresťanská tradícia, ako ju poznáme
z umeleckých diel, až na niektoré výnimky, totiž svedčia o tom, že Ježiš
Kristus bol pribitý cez dlane.) Z toho vidieť, ako sa od čias Konštantína
(4. stor.), keď bol trest ukrižovania zakázaný, zabudlo na podstatné znaky
tohto spôsobu popravy.
Presný počet rán po bičovaní sa nedá určiť, lebo niektoré
splývajú a niektoré sú nezreteľné. Môže ich byť 80 až 120.
Na pravej strane, medzi piatym a šiestym rebrom je stopa po oválnom
otvore veľkom 4,4 x 1,1 cm. Spôsobený bol zrejme kopijou. (Niektoré dodnes
zachované kusy rímskej výzbroje - tzv. lancea - majú prierez takej istej veľkosti).
Všetci lekári, ktorí plátno skúmali, sa zhodujú v tom, že ide o posmrtnú
ranu, súdiac podľa relatívne malého množstva krvi, jej tmavšieho
sfarbenia, väčšej viskozity a veľkého množstva posmrtného séra.
Čo hovorí veda
Obraz na plátne úplne verne zobrazuje skutočnosť. Veriť, že
je možné umele vytvoriť takýto obraz v stredovekých podmienkach, by vyžadovalo
oveľa väčšmi veriť v zázračné schopnosti umelca.
Telo uložené do plátna nebolo umyté. (Ježiša pochovávali vo
veľkej časovej tiesni.)
Obraz je odolný voči vode a teplu - to vieme zásluhou nešťastného
požiaru z r. 1532. (Farby na obrazy, ktoré poznáme zo 14. stor., neboli voči
obom živlom odolné.) Plátno je veľmi kvalitné a drahé.
Niekto sa domnieva, že v plátne bolo zabalené iné telo (nie
Kristovo), z doby, keď zomrel Kristus. Proti tomu však svedčia tieto fakty:
Kristus dostal viac rán bičom, ako vtedy dovoľoval predpis. Rany, navyše, sú
svedectvom toho, že muž z Turínskeho plátna v čase bičovania ešte nebol
odsúdený na smrť, lebo bičovanie ako súčasť ukrižovania, bývalo miernejšie.
Niektoré postupy pri ukrižovaní Ježiša boli celkom zvláštne a nikde v
histórii sa nespomínajú. Patrí medzi ne nasadenie tŕňovej koruny a
vbodnutie kopije do mŕtveho tela. Zvláštnosťou je pohreb. Ukrižovaných
totiž spravidla vôbec nepochovávali. Celkom mimoriadnym javom je neprítomnosť
stôp rozkladu tela. Svedčí to o fakte, že telo nemohlo byť v plátne dlhšie
ako 72 hodín. Niektorí nadšenci si dali námahu a vypočítali pravdepodobnosť
takejto zhody okolností. Vyšla im hodnota jedna ku sto miliardám.
Na mikrofotografiách v polarizovanom svetle, na zavretých očiach
muža vidieť okrúhle stopy, ktoré daktorí autori považujú za stopy mincí.
Podľa archeologických bádaní mali totiž Židia v 1. stor. vo zvyku zomrelým
klásť na oči mince. Mikroskopom sa dali na minci pravého oka rozlíšiť písmená
U. CAI. Pilát dal v rokoch 29 a 30 raziť peniažtek lepton, ktorý nesie nápis
TIBERIOU CAISAROS. (Falzifikátori zo 14. stor. by museli vedieť o Pilátových
minciach a zaobstarať ich.)
Švajčiarska archeologička Maria Grazia Siliatová po
viac než 15-ročnom bádaní oznámila, že výskum objavil na látke stopy
slov "Ježiš Nazaret", zrejme napísané hneď potom, keď bolo telo
zahalené. Nápis nie je prostým okom viditeľný, ale iba za použitia špeciálnej
fotografickej techniky.
Kriminológ a biológ M. Frei lepiacou páskou
odlepil prach z povrchu plátna na ploche 240 cm2. Pod mikroskopom našiel zvyšky
vlákien, prachové čiastočky, zvyšky rastlín a hmyzu, spóry húb, zrniečka
peľu. Našiel tam peľ zo 48 druhov rastlín. Z toho tri štvrtiny
identifikovaných rastlín rastú v Palestíne, z nich 13 druhov je
charakteristickou zvláštnosťou oblasti Mŕtveho mora, 20 druhov je príznačných
pre Anatóliu (oblasť v Turecku), niekoľko pochádza z oblasti Carihradu,
arabskej, perzskej, africkej púšte a napokon z Francúzska a Talianska. Frei
vylúčil prenesenie peľových zrniečok ovzduším. Ako kriminológ považuje
za málo pravdepodobné, aby falzifikátori podnikli okružnú cestu za zberom
rastlinného peľu. (V 14. storočí nemali také poznatky o peli, aké máme
dnes, preto by to považovali za nepotrebné.) Vo vzorke z tváre našli stopy
octu.
Heller s profesorom J. Gallom z
biologického laboratória univerzity v Yale zistili veľmi starý acid
methemoglobín denaturovaný. Bol to prvý zreteľný experimentálny dôkaz
skutočnej krvi na Turínskom plátne.
Jerome Lejeune, nositeľ Nobelovej ceny za
genetiku, na plátne identifikoval a analyzoval niekoľko červených krviniek
ako ľudskú krv.
Zo Štrasburgu sú správy o oddelených génoch oboch chromozónov
X a Y, čo potvrdzuje, že ide o mužskú krv. Rovnaké výsledky zo svojich
pokusov ohlásil Viktor Tryon z Univerzity San Antonio z
Texasu.
To, čo oko vníma na plátne ako obraz, je spôsobené priesvitným,
žltkastým sfarbením vlákien. Obraz je povrchový, nikde nepreniká do plátna
viac než do hĺbky 20-30 mikrometrov. Hustota obrazu (tmavosť) nie je spôsobená
zmenou intenzity farby, ale počtom sfarbených vlákien na jednotku plochy.
Dosiaľ sa ešte nenašlo vysvetlenie, ako obraz vnikol. Štetec použitý
nebol, lebo obraz je viacrozmerný.
Snímky z Turínskeho plátna dali do počítačového
analyzátora obrazu. Na obrazovke sa vykreslil trojrozmerný obraz muža.
Experimenty potvrdili závislosť hustoty obrazu od vzdialenosti medzi telom a
plátnom.
G. Tamburelli takto vypracoval trojrozmerný obraz -
objavil 20 nových detailov, ktoré nie sú viditeľné na jednotlivých
fotografiách, ako napr. kvapky krvi na líci a na fúzoch, pod epsilonom na čele,
zreteľnú okrúhlu vyvýšeninu na pravom oku (stopa po minci) i stopu po
rozmazaní krvi nad perami v pravej časti tváre.
V r. 1988 zobrala komisia z plátna vzorku 1 x 7 cm, ktorú
rozdelila na 3 časti, do laboratória v Zurichu, Oxforde a Tuscone. (Dodatočne
sa zistilo, že tímy vedcov nepracovali celkom nezávisle.) Výsledky z troch
laboratórií sa málo líšia. Určili vek plátna: plátno pochádza z obdobia
rokov 1260 až 1390 n. l. Pri skúmaní vedci mlčky prijali predpoklad, že plátno
nebolo predtým obohatené uhlíkom C-14. Nie je tu zmienka o požiari, o nečistotách
medzi vláknami (ktoré sa medzi vlákna dostávali priebežne počas novších
a novších období).
Jestvuje jeden dôkaz o tom, že určenie veku plátna na roky
1260-1390 je nesprávne: Dôkaz je v Rukopise modlitieb z Maďarska, ktorý
nakreslil neznámy umelec v r. 1152. Je tu zakreslené Turínske plátno a na ňom
diery (vznikli pravdepodobne vypálením klincom; nie sú to veľké diery, ktoré
vznikli požiarom), ktoré sú na kresbe rozmiestnené presne tak, ako sú
rozmiestnené v skutočnosti na plátne. Keby bolo Turínske plátno podvrh z
rokov 1260-1390, ako určili vek vedci uhlíkovou metódou, alebo podvrh z r.
1353, keď šľachtic Geoffrey ukázal po dlhej dobe plátno, tak by umelec na
Rukopise modlitieb z Maďarska nemohol v r. 1152 presne zakresliť diery na plátne.
(Jeden vedec, kritik rádiokarbónovej metódy zisťovania veku predmetov, k
tomu poznamenal: "Ako vieme zo skúsenosti, diery na plátne nemôžu
vzniknúť o sto rokov skôr, ako bolo plátno utkané.")
Ako sa určuje vek v archeológii: Na rozdiel od normálneho uhlíka
(C-12) je rádioaktívny uhlík (C-14) nestabilný, rozpadáva sa.
V živom organizme je pomer C-14 ku C-12 stály, lebo rádioaktívny
uhlík sa prijímaním potravy, ale najmä prijímaním oxidu uhličitého z
ovzdušia, stále dopĺňa. Keď živočích alebo rastlina odumrie, rádioaktívny
uhlík sa prestáva dopĺňať, a keďže sa postupne rozpadáva, pomer C-14 ku
C-12 sa už v mŕtvej látke postupom času mení. (Poznáme polčas rozpadu uhlíka.)
Táto metóda má však mnoho úskalí, ktoré spočívajú v nerovnomernom
usadzovaní uhlíka v organizmoch, v kontaminácii látok baktériami, spórami
húb, ale aj zmenami obsahu C-14 v atmosfére, v závislosti polčasu rozpadu od
vonkajších okolností ako sú tlak, teplota, chemické podmienky. V mnohých
prípadoch uhlíkový test celkom zlyhal. Americký vedecký časopis Science v
r. 1984 uverejnil správu, že ulity žijúcich slimákov mali podľa skúšky
C-14 vek 26 000 rokov. Časopis Antarktic Journal v r. 1971 referoval, že práve
ulovený tuleň vykazoval vek 1300 rokov. Časopis Radiocarbon v r. 1966 zasa
uviedol, že vek mamuta, ktorý zahynul pred 26 000 rokmi, určili vedci pri
teste jeho kože iba na 5600 rokov.
Vek múmie č. 1770 z manchesterského múzea tiež skúmali rádiokarbónovou
metódou. Laboratórium poskytlo výpočet, že kosti sú o 1000 rokov staršie
ako obväzy, v ktorých boli zabalené. (Nie je reálny predpoklad, žeby niekto
odkladal 1000 rokov obväzy, aby do nich potom zabalil múmiu.)
Ľanovú látku tvorí celulóza. Molekula celulózy obsahuje
omnoho viac C-14 a C-13 ako ostatná hmota tejto rastliny.
Ruský vedec Dmitrij Kuznecov, riaditeľ Biopolymérových
výskumných laboratórií v Moskve, dostal kúsok ľanového plátna z oblasti
En Gedi v Izraeli z obdobia, keď žil Kristus. Skúšky uhlíkom C-14 v laboratóriách
v Tuscone (Arizona), Toronte a v Moskve nezávisle určili dátum - rok 200 po
Kristovi. Potom toto plátno podrobili podobným podmienkam, ak boli pri požiari
v Chambery (r. 1532), ktorý zachvátil kostol, kde bolo Turínske plátno
uschované: vysoké teploty v uzavretom priestore, s prítomnosťou striebra
(striebro, ktoré kvapkalo na Turínske plátno, pôsobilo v skutočnosti ako
katalyzátor pri karbonizácii celulózy, takže plátno sa postupne
obhohacovalo uhlíkom). Po pokuse D. Kuznecova podrobili plátno ďalšej skúške
na vek - metódou C-14. Datovanie vyšlo o 14 storočí neskôr.
Leoncio Garza Valdes, výskumný pracovník v Inštitúte
mikrobiológie pri Univerzite v San Antonio, na Turínskom plátne identifikoval
prítomnosť lichenotélia, biologickej zložky plesne a baktérií. To pokrýva
nite plátna tenkou vrstvou a čistením sa nedá odstrániť. Takáto vrstva
plesne by mohla spôsobiť nepresnosti v datovaní uhlíkom.
Belgický prof. G. Raes podrobil dve rôzne vzorky
vlákien testu C-14. Dostal dva odlišné výsledky: jeden zodpovedal roku 200
po Kristovi, druhý roku 1000. Vynorila sa tu otázka, do akej miery testované
miesto charakterizuje celé plátno.
M. G. Siliatová poznamenala, že kúsok látky použitý
na tieto testy pravdepodobne vyňali z časti plátna, ktorá bola neskôr
opravovaná. To sa len do roku 1400 udialo najmenej päťkrát.
Takisto komisia nebrala do úvahy, že plátno v r. 1532 postihol
požiar, pri ktorom v značne redukovanej dusíkovej atmosfére v striebornej
schránke mohlo prísť k zmenám materiálu, ani to, že v r. 1503 bolo plátno
podrobené tzv. testu pravosti, vhodením do vriaceho oleja. Pohnuté osudy plátna
navodzujú predstavu, že mohlo byť kontaminované aj inými spôsobmi.
Trojrozmerná záhada
Obraz na plátne vznikol procesom, čo spôsobil zmenu materiálu, z ktorého je
plátno - poškodil celulózu. Na obraze sú tesne vedľa seba degradované, čiže
žlté vlákna a nedegradované, čiže svetlé vlákna. Ich množstvo udáva tón
obrazu.
Turínske plátno zavádza
celkom odlišný pojem priestoru, ktorý
žiaden maliar nemohol objaviť. Je to proti prírodným zákonom. Obraz na plátne
je trojrozmerný. Obraz používa pojem priestoru, ktorý žiaden stredoveký,
ani novoveký umelec neovláda. To sa dá dosiahnuť iba pomocou počítača. V
14. storočí však počítače neboli. Ani v r. 33 n. l. Toto je jediný
trojrozmerný obraz na plátne. Nikde inde na svete sa už taký nenachádza.
Francúzsky biofyzik, Jean Baptista Rinaudo, výskumný
pracovník v nukleárnej medicíne, ponúka toto možné vysvetlenie vzniku
trojrozmerných údajov, obsiahnutých v plátne, a vertikálnej projekcie všetkých
znakov podoby: vyžarovanie protónov vylúčených telom, za účinku nejakého
neznámeho zdroja energie. Teda protóny mohli vytvoriť podobu na Turínskom plátne,
zatiaľ čo neutróny ožiarili tkaninu s následným zvýšením C-14, čo
zmiatlo datovanie Turínskeho plátna.
Experimentálne boli zamietnuté teórie vzniku obrazu kyselinou,
mikroorganizmami, preniknutím pár potu, čpavku, krvi a aromatických látok,
bleskom, žiarením, teplom.
Ako sa oddelilo telo od plátna, ku ktorému bolo na mnohých
miestach krvou prilepené, bez toho, aby sa škvrny porušili?
Na plátne totiž nevidno ani najmenšie známky po strhnutí z rán,
alebo po rozmazaní škvŕn krvi.
Plátno akoby sa správalo tak, ako sa - podľa Písma a tradície
- správal ten, čo bol do plátna zavinutý. Pri zmŕtvychvstaní poskytol
dostatok dôvodov pochybovať tým, ktorí pochybovať chceli.
* * *
Syn človeka nám predstavuje svoje doráňané telo a
svoju preliatu krv tak presvedčivo,že by sme mohli vložiť prsty do rán po
klincoch a ruku do jeho boku.
Človek z plátna sa zjavuje prostredníctvom najmodernejších
vedeckých metód poznávania, cez elektrónový mikroskop i cez prístroje na
prenos obrazov z planét. Zjavuje sa na všetkých vlnových dĺžkach, cez
spektrálne analýzy i cez počítačovú techniku. Odovzdáva nám posolstvo písané
vlastnou krvou: Hľa, Cesta, Pravda a Život! Možno však pohodlnejšie je
nezaujať postoj. Ale i nezaujatie postoja je postojom, a ešte k tomu dosť
zbabelým, vyhýbajúcim sa otázkam, ktoré by azda mohli donútiť zmeniť celý
postoj k životu.
Turínske plátno
literatúra
Walter C. McCrone