V duchovnej literatúre je cesta k Bohu alebo
k DOKONALOSTI často popisovaná ako
vzostup. Môže byť uskutočňovaná
po stupňoch, cieľ je však zjavný, smer pevne daný a cesta priama.
Cesty DUŠE, ako sme ich dosiaľ poznali, však môžu byť
odlišné. Môže to byť labyrint plný slepých uličiek s obludou na
konci, alebo odysea, kde je cieľ jasný, ale cesta omnoho dlhšia a
zložitejšia,
ako sa čakalo.
ODYSEUS je nazývaný POLYTROPOS - muž mnohých
obratov, čo
je pre cestu duše celkom výstižné označenie.
DEMETER musí svoju dcéru hľadať všade a nakoniec
zostúpiť do podsvetia, kým zem znovu rozkvitne.
Je tu tiež zvláštna TRISTANOVA
cesta, ktorý cestuje po mori
bez vesla a kormidla a svoju cestu riadi hrou na harfu.
Na ceste DUŠE sú dôležité
stavby, miesta, osoby...
Cesta sama je prežívaná skôr ako zasvätenie do mnohotvárností
života, než ako jednomyselný útok, ktorým si máme vybojovať osvietenie.
Túžba po pokroku musí byť ponechaná
stranou. Vo svojej básni ENDYMION popisuje Keats presne túto cestu duše:
Toto je ľudský
život:
Sklamanie, úzkosť,
Úsilie
predstavivosti,
ďaleko a blízko,
Všetko ľudské,
nesúce v sebe toto dobro,
Že tu je stále
vzduch a jemný pokrm,
Aby sme pociťovali
existenciu.
"Cieľom" cesty duše je POCIŤOVAŤ
EXISTENCIU, nie zvíťaziť a prekonať životné úzkosti,
ale POZNAŤ ŽIVOT Z PRVEJ RUKY, plne existovať vo všetkých
súvislostiach.
Duchovná prax sa niekedy popisuje ako kráčanie v stopách
druhých: Ježiš je cesta, pravda a život, život Bódhisattvy modeluje cestu.
Na sestách duše alebo v jej labyrinte však niekedy pociťujeme,
že tadiaľto doposiaľ nikto nekráčal. "Poznáte ešte
niekoho, kto prežil presne túto skúsenosť?" Bolo by pre nich úľavou
vedieť, že slepé uličky tejto cesty už niekto pred nimi dôverne
spoznal.
Jediná vec, ktorú je potrebné urobiť, je byť v
danom okamihu práve tam, kde ste, občas si ozrejmiť situáciu pri
plnom vedomí, inokedy sa zase pohodlne usadiť v hlbokom tieni tajomstva a
neznáma.
OTVORIŤ SA BOŽSKÉMU JE MOŽNÉ LEN
VTEDY, KEĎ SA VZDÁME
ÚSILIA O DOKONALOSŤ.