|
|
SVEDOMIE JE DUŠA SLOBODYJej oči, jej energia, jej život
Bez
svedomia sloboda nikdy nevie, čo si so sebou počať. A rozumovej
bytosti, ktorá nevie čo si so sebou počať, pripadá
jednotvárnosť života neznesiteľná.
Unudí sa do slova k smrti. Práve tak ako láska nenachádza svoje
naplnenie len v slepom milovaní, tak i sloboda sa premrhá, keď
len bezúčelne „ slobodne jedná.“ Bezúčelnému skutku chýba niečo z dokonalosti slobody, pretože
sloboda je viac než bezcieľna
voľba. Nestačí potvrdiť svoju slobodu tým, že „niečo“
volím.Svoju slobodu musím užívať a rozvíjať tým, že
volím len niečo dobré.
Nemôžem dobre voliť, ak nepestujem v sebe dobré a zdravé
svedomie, ktoré mi dáva presný prehľad mojich motívv, zámerov a mravných
skutkov. Tu je na mieste zdôrazniť slovo zrelé. Za
„rozhodnutiami“ dieťaťa bez svedomia sa skrýva postoj niekkoho
druhého. Nezrelé svedomie je také, ktoré svoje súdy opiera z časti
alebo aj celkom o to, ako sa druhí ľudia zdajú posudzovať jeho
rozhodnutie. Dobré je to, čo okolie obdivuje , či prijíma. Zlé je
to, čo ich dráždi alebo mätie.
Aj vtedy, keď nezrelé svedomie nie je celkokm ovládané ľuďmi
okolo, pôsobí len ako predstaviteľ nejakého iného svedomia. Nezrelé
svedomie mie je svojim vlastným pánom. Je to len vyslanec svedomia inej osoby,
skupiny, strany, sociálnej triedy, národa či rasy.
Preto nerobí skutočné, svoje vlastné
mravné rozhodnutia, ale papagájuje len rozhodnutia druhých. Nerobí
svoje vlastné súdy, ale prispôsobuje sa
len straníckej línii. Chýbajú jej svoje vlastné
motívy a zámery. A pokiaľ
ich má, znehodnocuje ich prekrúcaním a racionalizovaním tak, aby
odpovedali zámerom druhého. To nie je mravná sloboda. Znemožňuje to
skutočnú lásku. Ak mám milovať,
skutočne a slobodne, musím
byť schopný dávať druhému to, čo skutočne
mám. Ak ale moje srdce nepatrí najprv mne, ako ho môžem dať druhému“
Nie je moje, aby som ho mohol dať!
Slobodná vôľa nám nie je daná ako nejaká raketa k odpáleniu do
vzduchu. Niektorí ľudia akoby sa domnievali, že ich skutky sú tým
slobodnejšie, čím menej dávajú zmysel, akoby nás racionálny zmysel
nejako obmedzoval. To je rovnaké, akoby sme povedali, že človek je bohatý,
keď vyhadzuje peniaze oknom namiesto toho , aby ich utrácal.Je
možno pravda, že boháč si skôr môže dovoliť vyhadzovať
peniaze oknom ako chudák, ale ani
utrácanie ani vyhadzovanie nie je to , čo robí človeka bohatým.
Bohatý je z titulu toho, čo má, a jeho bohctvo má pre neho
cenu podľa toho, akokk s ním môže naložiť.
Naše slobodné skutky musia mať nielen účel, ale musia mať
ten pravý účel. A my musíme mať svedomie, ktoré más poučuje
ako pravý účel voliť.
Svedomie
je svetlo, ktorým tlmočíme Božiu vôľu vo svojom živote.
Toto svetlo je dvojnásobné. Po prvé, existuje svedomie psychologické,
ktoré je lepšie nazvať vedomím. Informuje nás o skutkoch, ktoré
konáme. Uvedomuje si ho a cez neho si uvedomuje seba. Po druhé, existuje
svedokmie mravné, ktoré nám nie len hovorí, žekonáme, ale aj ako dobre kkonáme.
Posudzuje hodnotu našich skutkov. Psychologické a mravné svedomie sú
schopnosťou inteligencie. Sú to dva spôsoby, akok si uvedomujeme seba, keďnám
hovoria, čím / kým v skutočnosti sme.
Človek sa od ostatného tvorstva líši inteligenciou a slobodou.
Vo svojokm človečenstvedozrieva tým, že rastie
v múdrosti a že rozvážnejšie a účinnejšie ovláda
svoje mravné konaie. Charakter a zrelosť sa preto meria priezračnosťou
a prezieravosťou našeho mravného svedomia. Svedomie zahŕňa
celého človeka, i keď človek je omnoho viac než oživené
svedomie. Svedomie je znamenie
skrytých vecí, nepostrehnuteľných skutkov a sklonov, ktoré sú
omnoho dôležitejšie ako ako svedomie samo. Je zrkadlom ľudských hlbín. Realita osoby je niečo
hlboké askryté, pochované nie len v neviditeľných kútoch
metafyzického tajomna človeka,
ale tajomnu samého Boha. Svedokmie je tvár duše. Jeho meniace sa prejavy vyjadrujú mravné jednanie duše presnejšie než zmeny vo výraze ľudskej tváre prezrádzajú vnútorné pocity. I vonkajšia tvár človeka je len odrazom jeho svedomia. Je pravda, že len veľmi málo z toho, čo je v ľudskej duši, vyžaruje z tváre.: ale i to máloo stačí výrečne hovoriť o svedomí vnútri. Thomas Merton Back to Top„Aby sme dosiahli slobodu, musíme zanechať svoje falošné predstavy a skreslené poňatia. Najväčšou výzvou je preniknúť strachom, ktorý obklopuje našu vieru a presvedčenia, a vyčistenie svojej mysle od jej emočných jedov – myšlienok a emócií, ktoré nás nútia cítiť sa pesimisticky, cítiť sa ako obeť, cítiť sa odsudzujúco a beznádejne - a od presvedčení, ktoré limitujú našu lásku k sebe a druhým.“ Nagual Miguel A. Ruiz
„Cesta k slobode je tak individuálna, ako každý z nás. Cieľom je spôsob života, ktorý je úplne naším vlastným vyjadrením seba a ponúka nám úplnú slobodu byť samými sebou.“ Nagual Miguel A. Ruiz
„To, čo teraz vidíte, je iba sen. Snívate v bdelom stave. Snívanie je hlavnou funkciou mysle a myseľ sníva dvadsaťštyri hodín denne. Sníva v bdelom stave a sníva aj keď spíte. Rozdiel je v tom, že v bdelom stave existuje hmotný rámec, ktorý nám umožňuje snívať veci priamo. V spánku tento rámec chýba, preto sa naše sny neustále menia.“ Nagual Miguel A. Ruiz, „Čtyři dohody“
„Slovo je najmocnejším nástrojom, ktorý ako ľudia máme: je to čarovný nástroj. Ale rovnako ako má meč dve ostria, dokáže aj naše slovo vytvoriť ten najkrajší sen, alebo všetko okolo nás zničiť. Jedným ostrím je zneužívanie slova, čo robí zo života peklo. Druhým ostrím je čistota slova, prostredníctvom ktorej vytvárame iba krásu, lásku a nebo na zemi.“ Miguel A. Ruiz, „Čtyři dohody“
„Keď zistíme, že myseľ je kontrolovaná a ovládaná Sudcom a Obeťou a to skutočné, čo sme „my“ sa krčí niekde v kútiku, máme len dve možnosti. Jednou z nich je žiť naďalej ako dosiaľ v sne planéty. Druhou možnosťou je robiť to, čo robíme ako deti, keď sa nás rodičia snažia skrotiť. Môžeme sa vzbúriť a kričať: „Nie!“ Môžeme vyhlásiť Parazitovi vojnu, vojnu Sudcovi a Obeti, vojnu za svoju nezávislosť, vojnu za právo používať vlastnú myseľ a vlastný mozog. Preto sa ľudia vo všetkých šamanských tradíciách Ameriky, od Kanady k Argentíne, nazývajú bojovníci – pretože sú vo vojne proti parazitovi v mysli. To je skutočný význam bojovníka. Bojovník je ten, kto sa vzbúril proti invázii parazita a vyhlásil mu vojnu.“ Miguel A. Ruiz, „Čtyři dohody“ |
|