|
|
A N J E L I "Večný Bože, ktorý si ustanovil službu anjelov a ľudí tak zázračným spôsobom, daj vo svojej dobrote, abi Ti Tvoji svätí anjeli slúžili v nebi, a aby na Tvoj pokyn pomáhali a ochraňovali nás na zemi, skrze Ježiša Krista, nášho Pána." -Z cirkevnej litánie-
Anjeli sprevádzajú človeka už niekoľko tisíc rokov - sú súčasťou kultúry a to nielen náboženskej. Vo vyše 130 jaskyniach západnej Európy môžeme nájsť 10-15tis. rokov staré nástenné kresby bytostí s mystickou gloriolou nad hlavou al. s krídlami. Éterické bytosti sprostredkujúce kontakt medzi človekom a Bohom sú súčasťou všetkých troch hlavných monoteistických náboženstiev: judaizme, kresťanstve i v islame, teda vo všetkých časoch a všetkých náboženstvách sa objavujú nádherní poslovia zo svetlých ríší. Anjeli kresťanskej, židovskej a islamskej tradície stoja po boku dévov z Ázie. Žreci a mystici všetkých náboženstiev podávali správy o duchovných bytostiach, ktoré žijú v nebeských oblastiach krásy a zároveň bdejú nad osudmi svojich pozemských súrodencov. Výsledky výskumov ukazujú, že dnes ľudia veria viac v anjelov než v Boha. Najstaršie vyobrazenia anjelov ako monumentálnych okrídlených postáv nájdeme na výtvarných dielach starých Sumerov a Babylončanov. Hebrejské slovo maľak (označujúce toho, kto nesie posolstvo od Hospodina) zodpovedá gréckemu výrazu angelos, teda posol. Biblia obsahuje zhruba na 300 miestach Starého i Nového zákona zmienku o anjeloch, avšak nepodáva ucelenú predstavu o ich vzhľade, hierarchii a podstate. Preto ani ich zobrazovanie vo výtvarnom umení nebolo vždy jednotné. Izaiáš nás v Starom zákone oboznamuje so Serafmi, ktorí stáli nad vládcom nebies takto: "Nad ním stáli Serafovia;každý z nich mal po šesť krídel, dvoma si zastieral tvár, dvoma si zakrýval nohy a dvoma sa nadnášal." Iní anjeli boli chápaní ako bezkrídle bytosti niekedy na nerozotnanie od obyčajných ľudí. POSLOVIA BOHOV Poslovia bohov boli v staroveku často zobrazovaní ako okrídlené bytosti. Našli by sme ich u starých Peržanov, Asýrčanov, Babylončanov. Strí Gréci prisudzovali úlohu posla bohov Hermovi, ktorého zobrazovali s okrídleným klobúkom a okrídlenými sandálmi. U Rimanov mal podobnú funkciu Merkúr. Kresťanskí poslovia Boží, vyobrazení v starorímskych katakombách alebo na náhrobkoch pozdĺž via Appie, sa v porovnaní s ním nijako nelíšia od obyčajných smrteľníkov. Sú oblečení do tuniky a plášťa a na nohách majú sandále. Na krídla mali podľa Biblie nárok len anjeli vyšších šarží-Serafíni a Cherubíni. Obyčajní anjeli museli zostupovať po nebeskom rebríku zrejme pešo. Až v piatom storočí sa na obrazoch objavujú s krídlami. ANJELSKÉ TELÁ Spravidla sa o anjeloch hovorí ako o bytostiach bez telesnej schránky, žiadostivosti a potrieb. Gnostický učenec Origenes v druhom storočí tvrdil, že ich telá sú transparentné a čím priesvitnejšie, tým bližšie k Bohu sa pohybujú. Celé generácie teológov sa preli o látku, z ktorej je telo anjelov vytvorené. Raz to mal byť oheň a vzduch, inokedy oheň a duchovná podstata alebo svetlo s éterom. Ešte v 13. st. zastával svätý Bonaventura názor, že len sám Boh je čistým duchom a anjeli preto nemôžu existovať bez materiálnej substancie. Na rozdiel od Bonaventury Tomáš Akvinský jednoznačne prehlásil, že podstatou anjelskej existencie je pura spiritualitas , teda čisté duchovno. Čo však nevylučuje, že občas môžu prijať i telesnú podobu.
HIERARCHIA Židia chápu anjelov ako prostredníkov medzi Bohom a ľuďmi. Už v starých dobách ich rozdelovali do štyroch skupín a to podľa ich úloh a postavenia. Podľa apokalyptickej tradície mali svojich anjelov aj jednotlivé národy. Prvotná kresťanská cirkev síce uznávala existenciu anjelov, ale snažila sa, aby to nebolo na úkor samotného Boha. Až v piatom storočí Diionýzos Areopagita v spise De hierarchia celesti zatriedil anjelov do deviatich zborov. V 1. skupine sú uvedení serafíni, cherubíni a tróni, v 2. panstvá, síli a mocnosti, v 3. kniežactvá, archanieli a konečne i prostí anjeli. Ak prvá skupina obklopuje Boha, druhá vládne hviezdam a živlom, kniežactvá chránia pozemské ríše a až archanieli a anjeli sú samotní poslovia boží. POČTY ANJELOV Celkový počet anjelov nebol nikdy presne vyčíslený. V biblických textoch sa hovorí o desaťtisícoch desaťtisícov (kniha Daniel), alebo o tisícoch a státisícoch (Zjavenia). Učiteľ Tomáša Akvinského Albertus Magnus tvrdil, že ich sú štyri miliardy, židovská kabala ich zaznamenáva 301 655 722, z čoho od Boha odpadlo rovných 133 306 668. Stredovekí teológovia potom vyjadrujú pomer medzi ľuďmi a anjelmi 1:99. V PREMENÁCH STOROČÍ Telesné zobtazenie anjelov je vlastne len pomôckou ako veriacim znázorniť ich existeniciu. Ešte byzantskí umelci dávali prednosť impozantnému a dôstojnému výrazu. Postupom doby však v zobrazeniach anjelov ustupovala ich monumentálnosť a neprístupnosť a anjeli začali nadobúdať ľudskú podobu. Na sklonku stredoveku im už umelci (zrejme v súvislosti s františkánskou mystikou) prisudzujú mimiku a emócie, napríklad radosť pri narodení Pána alebo smútok pri kladení Ježiša do hrobu. Giotto a jeho súčastníci prišli v 14. st. s anjelmi v ženskej podobe-s kvetinami vo vlasoch a s harfou v rukách.
Renesancia a barok urobili z anjela malé dieťa s ružovými líčkami a s náznakmi krídel na chrbte. Aj z tohto dôvodu stratili putti anjeli rešpekt a viera v anjelov upadala. Taktiež treba spomenúť reformu. Martina Luther, kt. síce anjelom priznáva niektoré úlohy pri riadení sveta, ale rozhodne odmieta poveru, že cesta k Bohu nutne vedie cez anjelov. Kalvín spochybnil predstavu, že každý veriaci má svojho anjela strážneho i aktívne úlohy anjelov vôbec. Boh predsa môže riadiť svet sám a ani Kristus nepotrebuje k spáse sveta pomoc nižších duchov, t.j. anjelov. Osvietenstvo celkom zatlačilo anjelov do pozadia. POSLANIE Anjeli majú v starozákonnej i v novozákonnej tradícii mnoho rozličných poslaní. Vedľa kladnej funkcie / poslovia boží/ môžu byť ochranovia spravodlivých napr. Lot pri skaze Sodomy a Gomory, vykonávateľmi trestov-vyhnanie z raja, alebo perzonifikáciou samotného Boha-Jakobov zápas s anjelom. Až v 16.st. sa rozšírila predstava anjela ako osobného strážcu, kt. každého jednotlivého človeka varuje pred nebezpečenstvom a pomáha mu v najrôznejších úskaliach života. ANGELOLÓGIA RNDr. Emila Páleša, CSc. ANJEL - žijú v éterickej sfére Zeme, rovnako ako my žijemev jej fyzickej sfére. KOMUNIKÁCIA S ANJELMI:
Michael - anjel jesene, kt. vlieva ľudskej duši odvahu a jasnosť myšlienok. Preto sa aj školský rok začína v jeseni. Angelológia dejín RAFAEL- V Európe učenec opát Trithemius písal, že v r. 817-1171 vládol archanjel RAFAEL ako duch času. Jeho symbolom je kaduceus, palica obtočená hadmi a na konci okrídlená. Interpret: Kryl Karel Názov: Andel Z rozmlacenyho kostela v krabici s kusem mydla prinesl sem si andela Polamali mu kridla
|
|